Az ISIS “fatwája” a női rabszolgák megerőszakolásáról

 

general-islamic-wallpapers-01.jpg

A 444 írt ma erről egy cikket, amelyben S.ZS. azt állítja, hogy az ISIS a Koránra hivatkozva fektette le ezeket a szabályokat.

Mi a baj a fatwával?

  1. Az angol fordítása a fatwának itt található, a Reuters adta ki. Ez tulajdonképp egy felsorolás, hogy mit lehet, és mit nem. Egy Korán-idézet sem található benne, és egy hivatkozás sem a hadíszokra, vagy más, mérvadó könyvekre. Ez így nem tekinthető komolyan vehető iszlámjogi ajánlásnak, semmiféle formai és tartalmi követelménynek nem felel meg.
  2. A fatwa NEM KÖTELEZŐ iszlámjogi ajánlás. Az tartja be, aki akarja. Nyilván az ISIS ezt nem egészen így gondolja, ettől sajnos nem lesz hitelesebb.
  3. Fatwát csak az adhat ki, aki: a. ismeri a vonatkozó Korán-verseket, emellett ismeri az eltörlés (naszk, al-nászik wal-manszúk) szabályait, azt, hogy a vers mekkai vagy medinai, és hogy ez mit jelent összefüggéseiben, ; b. ismeri a vonatkozó Korán-versek körülményeit, azaz a lejövetel körülményeit, az exegézist, a hozzá tartozó hadíszokat és a hadíszok leszármazási láncolatát (azaz hogy mennyire tekinthető épnek az a hadísz, amire hivatkoznak), és az egész szakirodalmat, amit azzal a verssel kapcsolatban írtak, azt, ami alátámasztja, és azt, ami nem támasztja alá, vagy cáfolja, vagy ellemtmondásban áll; c. aki tökéletesen ismeri a Próféta-korabeli arab nyelvet; d. aki ismeri a hadísz-válogatás szabályait, az ép és gyenge hadíszokat, a hagyományozók rangját, azaz hogy mennyire megbízható hagyományzók; e. ismeri az adott környezet kultúráját; f. ismeri a precedenseket, amik az ő fatwáját megelőzően a témában születtek; ha ezekkel nincs tisztában, akkor nem határozhatja meg, mi a jó (halal) és mi a tilos (haram).
  4. A Korán egy térben és időben kontextusban született szent könyv. Nem lehet Korán-idézeteket kiragadni és abszolút értelembe tenni őket, ezt az iszlámjog elmélete szigorúan tiltja, és mint módszert elítéli. Ezt a letter to baghdadi részletesen kifejti az 1. pontjában.

 

A rabszolgasággal kapcsolatban pedig a mérvadó muszlim álláspont, hogy a. noha a rabszolgaság benne van a hagyományban, de minden muszlim államban be van tiltva, ezért ez idzsmá’-nak, azaz konszenzusos eltörlésnek minősül, azaz nem lehetséges visszatérni a rabszolgasághoz; b. elméletben ugyan lehetséges, de a feltételek nem teljesülhetnek egy modern társadalomban.

Vannak persze olyan – alapvetően fundamentalista – hangok is, akik szerint lehetséges a modern rabszolgaság, de ők kevesen vannak.

 

Ma az általános vélekedés az ISIS-szel kapcsolatban az, hogy noha a tagjai muszlimok (azaz hogy Isten mit gondol róluk, az egyedül csak Istenre tartozik), de az ő viselkedésük nem felel meg az iszlám előírásainak, nem tekinthetők mérvadónak, ami a muszlim vallásgyakorlatot illeti, sőt, bűnösök, akik sok olyan bűnt elkövettek, amit a Korán kifejezetten tilt. Ennek részletesebb kifejtéséhez továbbra is ld. a letter to baghdadi már linkelt oldalán az elemzést.

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com ingyenes honlap vagy saját honlap létrehozása.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: