Eliade: A szent és a profán

p. 15-60

I. A szent tér és a hierophánia

1. A tér homogenitása és a herophánia

– a tér nem homogén

– a szent az egyedül valóságos

– ez egy vallásos élmény

– itt nyilatkozik meg az abszolót valóság

– a cél a világ központjában való letelepedés, ehhez új világalapítás

2. theophániák és jelek

– a nyílás, mint átmenet

– a szent tér, mint  nyílás felfele

– a marabut nem pap, hanem szent, és nem csak a derviseket, hanem a szúfi szenteket is így hívják, de mindegy (p.21)

– ha sehol se mutatkozik jel, az emberek csinálnak egyet

3. Káosz és kozmosz

– a mi világunk és a káosz

– kozmológiai mozzanat: a világ alapítása

4. A hely megszentelése

– felszentelés: világalapítás

5. A világ középpontja

– a három kozmikus sík kapcsolatba lép (égig érő paszúly)

– axix mundi

– hegy, fa, kő, stb.

6. A mi világunk mindig középpontban van

(kivéve a galut zsidóságát)

– a kozmogónia a világéptés modellje

7. Város-kozmosz

– kívül van a sötétség, és káosz

8. A világ teremtésének átvállalása

– a lakás egyúttal világnézet, imago mundi

– szimbolikus axix mundi, rítus

9. Kozmológia, építésáldozat

– Kőműves Kelemen, Mesterul Manole

– a sarokkő van a világ középpontjában

– kígyó: káosz

10. Templom, bazilika, katedrális

– földönkívüli minta utánzata (pl. Ezékielnél a templomlátomás)

(érdemes lenne egyszer az Alapítványt és a Metro-t végigelemezni vallási szempontból, tele van survival-jelenségekkel)

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com ingyenes honlap vagy saját honlap létrehozása.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: