Cocchiara: Tylor és a Primitive Culture

p. 365-379

1. Beszéd az emberről

– az etnológia és a folklór kapcsolata

– már Arisztotelésznél is létezik az antropológia-kifejezés (hát persze, erre fogadni lehetett volna)

2. Az angol antropológiai iskola előzményei

– összehasonlítási módszer

– az angolokat érdekelték a gyarmatbirtokokat benépesítő vadak (nem hiszem el, hogy ezt 1954-ben valaki így leírja, és nekem most el kell olvasni!)

– az emberi gondolat és tevékenység törvnyeinek tanulmányozására az a legjobb módszer, ha megállapítjuk a különböző embercsoportok műveltségi fokát (hát, remek)

– Comte pozitivizmusa

– XVIII sz. szerint az emberi szellem mindenhol egyforma

– T. szerint a vadember semmiben nem különbözik a civilizálttól, és ez az emberi ész egyformaságának tulajdonítható

– az intézmények egyforma sorozatban következnek egymás után: vad, barbár, civilizált (eközben az írás kialakuláis elméletei mind azt bizonyítják, hogy a nyelvhasználat a bonyolulttól halad az egyszerű felé)

– a primitív népek megőrizték az emberi fejlődés kezdeti szakaszait

4. A babona, mint survival

– survival: kulturális továbbélés

– csak történeti módszerrel közelíthetők meg, és mozdulatlan tények (a Jóisten tudja csak, mit értett ezen)

– bizonyítéka egy régebbi kulturális állapotnak

– C. örökérvényű megállapítása: valamely tény nem azonos egy másik megelőzővel, mert a tényeknél nem csak a születés számít, hanem az adaptálás is (ez nagyon tudományosan hangzik, de nekem úgy tűnik, semmi értelme)

5. survival és újjászületés

– ha a survival újra feltámad, akkor az revival, és nem survival

– sémák fogalmakká alakítása (na, és ennek vajon vane értelme?)

– kérdése, hogy milyen a primitív ember vallása

6. mitológia és vallás

– a mitológia akkor született, amikor az ember még a vadság állapotában élt

– a mítoszok gyakorlati tapasztalatok vetületei (nahát, nahát)

– a vallás eredeti formája az animizmus

– animizmus: szellemi lényekben gyökerező tan (ezt azért sok vallásra el lehet mondani)

– a vadember lélekfogalma: két lény él benne

– jó vagy rossz szellem, istenség

– az emberiség első kultusza a halottakhoz kapcsolódik

– a szellemek töltik meg élettel a természetet

7. animizmus: a vallás gyerekkora?

– Spencer szerint a vallás eredetét az ősök tiszteletében kell keresni

– a lényeget mint kezdetet fogják fel

– miért egyetemes az a tétel, hogy a lélek az élmonból fakad?

8. antropobiológus és történész

– összekapcsolta a foklórt és az etnológiát

– azt vizsgálta, hogy milyen ősi vonás maradt meg bennünk

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Működteti a WordPress.com.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: