Liturgika 11/9/12

– minden szertartásban van szövegelem (legomena), és cselekményelem (dromena); ez Alexandriai Kelenem meghatározása, aki az eleuziszi misztériumokról írta ezt

– szövegi váz: elmondandó szövegek

– rubrikák: rendezői utasítások, piros betűvel (ruber)

– tipizáció: eredet, költött szöveg, tematika

– szituáció, mint kontextus

– ordinárium: állandó részek

– proprium:változó részek, amik egy nagyobb kontextusban szintén ordináriumok

– bizonyos definíció szerint a rítus az ismétlődő jellege miatt az

– a latin liturgiában nagyrészt bibliai szövegek; kiragadják az eredeti kontextusból, és a megváltozott környezetben új értelmet nyernek a kontextus miatt

a keresztény egyázi év felépítése:

a. temporale – proprium de tempore (üdvtörténet alapján); heti ciklusok, a holdnaptár maradványa

b. sanctorale – proprium de sanctis – a naptári napokhoz kötődő szentek ünnepe

1. Őszi kántorböjt – quattuor temporum; hivatalos neve: évnegyedes böjt*

– valamelyik hét szerda, péntek, szombat; eredetileg az 1, 4, 7, 1o hónap böjtje (bibliai idézet), ha az évet márciustól számítjuk a zsidó naptár szerint

– helyük:

a. nagyböjt (római újév) 1 vasárnapját követő

b. pünkösd hete

c. szeptember 3. hete, a szeptember 14-ét (a szent kereszt felmaasztalása) követő hét

d. advent 3. hete

– a zsidósgban az őszi időszak is jelentős: rós hasáná, jóm kippur

– hogy számolták ki az évet?

– teljes élet elmélete: a próféták ugyanazon a napon halnak meg, amikor születnek (fogantatnak): nagypéntek: március 25, karácsony december 25, annuntiatio március 25.

– jelenlegi kutatások szerint a Sol Invictus ünnepe épült rá a karácsonyra, és nem fordítva

– miért szerda, péntek, szombat? (már persze amellett, hogy ez van írva a Bibliában)

– szombat: vasárnap miatt;

– a szombati böjt eredetileg vigilia, mert vasárnapra virradóra történt a feltámadás

– ezután dominica vacans, mise nélkül

– eltér a liturgiája, 5 olvasmány

– szerda, péntek: péntek: nagypéntek; szerda: hamvazószerda; ekkor tartottak közös istentiszteleteket;

– saját olvasmányok, bűnbánai napok

tankönyv: Szunyogh Xavér Ferenc misekönyv (Missale Romanum)

*

kántorböjt, kántornapi böjt (lat. ieiunium quatuor temporum): negyedévi böjti napok. Az elnevezés a lat. quatuor ‘négy’ szó torzításából származik, nincs köze a →kántorhoz. – A meglazult bűnbánati és böjti fegyelem élesztésére I. (Szt) Callistus p. (ur. 217-222) elrendelte, hogy jún., szept. és dec. hónapokban a hívők 3-3 napon (kántornapon) →szigorú böjtöt tartsanak. Nagy (Szt) Leó p. (ur. 440-461) elrendelte a tavaszi (4.) böjti napokat. A bűnbánathoz hálaadás is társult. I. Geláz p. (ur. 492-496) 495: a papszentelés napjává tette a ~ szombatjait. VII. (Szt) Gergely p. (ur. 1073-85) 1078: a róm. zsin-on határozta meg, hogy nagyböjt első hetében, Pünkösd, Szt Kereszt fölmagasztalása (szept. 14.) és Szt Lúcia (dec. 13.) ünnepét követő hét szerda, péntek és szombat napjain tartsák a ~öt. 1095: ezt II. Orbán p. (ur. 1088-99) megerősítette. – A ~ szentmiséjének sajátos olvasmányrendje volt. Szerdán 2 sztleckét olvastak a prófétáktól, majd az evang-ot, szombaton 6 sztlecke volt (4 ósz-i, az 5. a Három ifjú tört-e, olvasmányközi énekként a →három ifjú a tüzes kemencében, a 6. úsz-i). Ez az olvasmányrend a ~ ősiségére, a 12 olvasmányos →vigíliákra emlékeztet. – A II. Vat. Zsin-ig szerdán hústilalom, pénteken és szombaton →szigorú böjt volt. VI. Pál p. (ur. 1963-78) 1969: a ~ megtartásának módját az egyes →püspöki konferenciákra bízta, hogy a béke, az igazságosság és az ínség kérdéseire az adott ter. sajátosságainak megfelelő megoldásokat találjanak. A ~ miseszövegeit a →votív misék közé sorolta. A MKPK a ~öt beolvasztotta részben az ált. böjti fegyelembe, részben a búzaszentelő és a keresztjáró napok lit-jába. – A középkori jog szerint Mo-on pápai fölmentés alapján csak a ~ péntekjein volt szigorú böjt. I. (Szt) István II. Törvénykönyve kimondta: Ha valaki a kántornapi böjtöt, amit mindenki tud, húsevéssel megszegi, 1 hétig bezárva böjtöljön (esztergomi zsin., 1016.). – Nagyszombati egyhm. zsin., 1629: a plébánosok a ~ meghirdetésekor világosan mondják el a népnek, hogy ezen böjtök idején részben a püspökért imádkozzanak, hogy jól válassza ki a szentelendőket, részben őértük, hogy töltse be őket a Szentlélek. **

Péterffy I:9; II:248. – KL II:489. – CJH I:25. (9. f.) – CR 1969:63. – Várnagy 1993:441.

forrás: katolikus lexikon

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Működteti a WordPress.com.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: