3. A teológusok Istene. Isten személye, bibliai istenkép.

– Isten neme: nyelvtanilag férfi; anyai kiváltságok;

– Isten nevei: Jahve, Elohim, az atyák Istene, Úr, Él-Shaddai, Örökkévaló, Mindenható (Isten tulajdonságai, antropomorfizmusok, Isten 99 tulajdonsága – iszlám)

– személyes isten: szülő-gyermek, illetve házastársi kapcsolat; én-te-viszony (dialogikus perszonalizmus);

– szenvedhet-e Isten? klasszikus modell: ha Isten szenved, nem tökéletes; Aquinói: a szeretet magában hordozza a sebezhetőséget; Luther: Deus crucifixus: Isten osztozik a szenvedésben; Moltmann: aki nem tud szenvedni, az fogyatékos, a szenvedés alapfeltétele Isten tökéletességének;

– KT: 26. K.: Mit hiszel e szavakkal: “Hiszek egy Istenben, mindenható Atyában, mennynek és földnek teremtőjében”? F.: Azt, hogy a mi Urunk Jézus Krisztus örökkévaló Atyja, aki a mennyet és földet minden benne lévővel semmiből teremtette és örök tanácsa és gondviselése által mindezeket még most is fenntartja és igazgatja: az Ő Fiáért, Krisztusért, nékem Istenem és Atyám. Akire annyira rábízom magam, hogy semmit sem kételkedem a felől, hogy összes testi és lelki szükségeimről gondoskodik. Sőt javamra fogja fordítani mind azt a rosszat, amit e siralomvölgyben rám bocsát. Mert megteheti azt, mint mindenható Isten. És meg is akarja cselekedni, mint hűséges Atya.

– Isten meghatározása a zsidó, keresztény és muzulmán vallás (ábrahámita vallások) szerint a következő: a lét vonatkozásában az örökkévaló; a világ viszonylatában a teremtő; az emberi élet vonatkozásában az atya; társadalmi fogalmak szerint tanú, gondviselő és bíró; az okság viszonylatában a mindenható; teleologikus viszonylatban az úr vagy az üdvösség (értsd: a helyes vagy erényes élet után esedékes jutalma) megadója.

–  Isten a hit lelki tevékenységének absztrakciója, míg az egyes tulajdonságokkal való konkrét meghatározás eredményeképpen egyfajta tudományosan nehezen bizonyítható létező megtestesítője. (A hit valamire vonatkozó, a cselekvést, a jövőre irányuló lépéseket illető, nem bizonyítható feltételezések köre.)

– A zsidó, keresztény és muzulmán vallási, kulturális körben a vallásalapítók tiltották Isten közelebbi mibenlétének meghatározását, látványának megjelenítését. (Lásd: „Vagyok, aki vagyok”, és az Isten szó értelmezései, továbbá a ábrázolás tilalma.)

– NH: HISZEK AZ EGY ISTENBEN, mindenható Atyában, mennynek és földnek, minden láthatónak és láthatatlannak Teremtőjében.

– Isten mindenható: mindent meg tud tenni; ugyanakkor ez nem jelent logikai képtelenséget;

– Isteni önkorlátozás: kenoszisz; önkéntes kiüresítés (Bonhoeffer)

– a teremtéstan tartalma: a teremtő és megváltó Isten ugyanaz; creation ex nihilo; Isten világ feletti hatalma; a világ nem tulajdon, hanem kaptuk, kölcsön; a teremtés jó volta; Isten képére teremtetett;

– néhány elképzelés a teremtésről: emanáció; építkezés;

– Isten jelenléte a világban: 1. amonarchikus modell: Isten Úrként van jelen, kormányoz; 2. deista modell: Isten megteremtette a világot, aztán hajrá; 3. neotomista modell: Isten az elsődleges ok; 4. folyamatfilozófia: cselekvő résztvevő a koszmoszban; 5. egzisztencializmus: Isten a kérügma által találkozik az emberrel; 6. dialogikus perszonalizmus: Én-Te

– Isten a történelem Ura (ÓSZ), atya (ÚSZ)

Advertisements

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com ingyenes honlap vagy saját honlap létrehozása.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: