számok 2.

b. háromtól tízig

– a szám és a megszámlált között birtokviszony létesül, ahol a szám a birtok, a megszámlált a birtokos

– a szám és a megszámlált ellentétes neműek

– a megszámlált neménél mindig az egyesszámot vesszük figyelembe

– a megszámlált szó mindig többesszámú

– ez mind akkor igaz, ha a megszámlált határozatlan

مؤنّث مذكّر
ثلاثة ثَلاثٌ
أربعة أَرْبَعُ
خمسة خَمْسٌ
ستّة سِتٌّ
سبعة سَبَعٌ
ثمانية ثَمانٍ, الثماني
تسعة تِسعُ
عشرة عَشَرٌ

találtam a szekrényben hat nadrágot

وجدتُ في الخَزانةِ سِتَّةَ بَناطلينَ

találtam a szekrényben öt szokányát

*وجدتُ في الخَزانةِ خمسَ تنانيرَ

*azért a, mert diptota, mert a több, mint öt betűből álló tört többes diptota

találtam a szekrényben nyolc pár cipőt –

وجدتُ في الخَزانةِ ثمانية أجواجٍ من الأخديةِ

találtam a szekrényben nyolc sapkát

– وجدتُ في الخَزانةِ ثمانيَ قُبَّعاتٍ

találtam a szekrényben tíz pár zoknit

– وجدتُ في الخَزانةِ عشرة أواجٍ من الجاباتِ

találtam a szekrényben hét inget

– وجدتُ في الخَزانةِ سبعةَ قُمصانٍ

amennyiben a megszámlált dolog határozott:

– az összes szám a megszámlált dolgo jelzője lesz

– a megszámlált után következik

– ellenétes nemű lesz

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

WordPress.com ingyenes honlap vagy saját honlap létrehozása.

Fel ↑

