Nacionalizmus és történetírás

– XIX. sz. tól nemzeti történetírás

– a történetírás módszertana, intézményesülése

– Hegel

– olyasmit kell megvizsgálni, ami tapasztalati úton vizsgálható – államiság

– Hobsbawm: A nacionalizmus 200 éve

– a nemzet fogalma XVIII. sz-i

– nacionalizmus:

1. a nemzet- és államépítés fogalma

2. az egyén szintjén létező tudat

3. az állam felemelésének ideológiája

4. a nemzeti státusért vívott kisebbségi küzdelem

– a történetírás hozza létre a nemzeti öntudatot (ld. TGM: Törzsi fogalmak), kötelező és egységes történelemoktatás

– XIX. sz.ban igazoló jellegű feladat: múltba vetített történelmi szemlélet

– egy jól felépített, koherens történelemszemlélettel nehéz vitatkozni

– kormányzati leitimáció, állam-legitimáció

– minden korszak saját képére értelmezi át a történelmet

– Dusan Kovac: Szolvákia története (bevezetés!)

– francia felfogás: Rousseau: A társadalmi szerződés, A lengyel kormányzatról; az lehet a nemzet tagja, aki dönt a nemzethez tartozásról

– német felfogás: Fichte; beleszületés a nemzetbe

– mindkettő lényege, hogy az egyén feloldódik a közösségben, és azért létezik

– az állam nélküliségben más stratégia: kulturális túlélés

– kiválasztottság mítosza

1. promordialista álláspont: nemzetek mindig voltak

2. modernista álláspont: XVIII. sz-tól beszélhetünk nemyetről

3. etnoszimbolista: etnikai mag köré kristálzosodik kia XVIII. sz-ban

– 1983. Gelner: Nations and nationalisms – a nacionalizmus olyan elv, amely a nemzet és az állam tökéletes egybeesését vallja; az agrártársadalomból az ipari társadalomba való átlépéssel születik mega nemzet

– Malthus – a termelés és népességszám eltérő algoritmus szerint növekszik; az ipari társadalom korában az egységes iskolarendszer miatt az egész társadalom birtokába jut a magaskultúrának; ennek ellenérve, hogy nacionalizmus olyan helyen is létrejön, ahol agrártársadalom van

– 1983 Anderson: Elképzelt közösségek; a nemzet olyan elképzelt közösség, amely

1. bajtársiasság

2. foglalkozik a halállal, és ezzel átveszi a kereszténység szerepét

– 1983 Oxham – a hagyományzok felől közelít; a nacionalizmus társadalmi gyakorlatot kanonizál (himnust éneklünk)

Advertisements