Az indiai irodalom műfajai

– drámaelmélet: Nátjasásztra – a ie. első századi kommentár hozzá: Abhivavagupta kommentárja

– drámatöredékek: Asvagósha, isz. 1-2. sz.

– fénykor: 5-1o. sz, Kálidásza, Harsa, Bhavabhúti

– drámaelmélet:

– utánzás

– rúpaka, nátja – tánc

– játék, az ötödik Véda

– irodalmi formák: eposzok, Buddha beszédei, Asóka feliratai, nyelvészeti művek, Kámaszútra, Artahsásztra (ie.5-isz.3), látványosságok

– hely: királyi udvar, buddhista templom, hindu, templom, fesztivál, város

– 1o drámai műfaj (rúpaka) – hozzátartozott a zene és a tánc

függöny: javaniká; javana: ión; elmélet, h. a drámát a görögöktől vették át; javana: idegen, aki keletről jön

– Keralában Kátiyattan színjátszás, ez áll legközelebb a régi drámákhoz

– a dráma egy darabon belül több nyelvű, ami a társadalmi helyzettől függ

– a dráma szereplői:

1. nájaka – főhös, szanszkritul beszél; király vagy bráhmana

2. nájiká – főhősnő; prákritul (középind); lehet férjezett, özvegy, kurtizán, hajadon

3. vidúsaka – a főhős barátja, bráhmana, nem sokat ér; prákitul beszél; ő az, aki butasága miatt állandóan bekavar, csak a hasát szereti, Garfield-szerű figura, álmában mindig kifecseg fontos titkokat; ugyanakkor ő az, akinek butasága miatt a cselekmény előrelendül

4. prátinájaka – ellenhős, démon

5. vita – városi lakos, feleséggel, ötvenes, aki beleveti magát a nagyvárosi életbe, a kurtizánok közé; vannak olyan darabok, amelyben egyedül ő szerepel

rúpakák:

1. nátaka – a király a főszereplő, hősdráma

2. prakavana – városlakók a szereplők, nem a hősiesség, hanem a szerelem és a komikum dominál

3. nátiká – ugyanaz, mint a nátaka, csak női főszereplővel

4. prahaszana – komédia, bohózat; szerplők a társadalom alsó rétegéből, karikatúrái a hétköznapi embereknek

– előírás, hogy a darabnak jól kell végződnie, csak kevés olyan dráma van, amelyben meghal a főhős

– minden darabban van komikus szál

Súdraka: Az agyagkocsika (ford. Schmidt József, 1925)

főhős: Csárudatta – elszegényedett bráhmana, mert jólelkűségében elosztogatta vagyonát

Vasantaséná – kurtizán, nagyon okos

Maitreya – vidúsaka

– 1o felvonás, sokféle prákrit dialektus, mert sokféle szereplő

Mahéndravarman: Részegek játéka

– főszereplő egy saiva koponyacsészés aszkéta, és partnere, egy bolond buddhista szerzetes

– úgy van leírva a kocsma, mintha szent hely lenne

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com ingyenes honlap vagy saját honlap létrehozása.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: