Saria-tételek 1-2o

Iszlám tudománytörténet vizsgatételek

“A törvény (saria) az iszlámban”

1. Mi a saría?
– egyenes út, amelyen járunk; elindul egy úton, bemegy a vízbe inni; mindaz, amit Isten a vallásban megszabott; azonos a vallással (dīn); az isteni szabályok at az eredetük, világos értelmük (bayān) és egyenességük (istiqāma) miatt nevezzük; jogi értelemben azoknak a szabályoknak összeesége, amelyeket Isten előírt a Koránban, és Mohamed a szunnában
– sajátosságai: Istentől való; büntetése e- és túlvilági; általános, minden emberre vonatkozik; időben korlátozatlan; vannak sarkalatos pontjai, amiben megegyezés van; világi törvények nem korlátozhatják
– magyarázatra szorul, de megváltoztathatatlan

2. Mi a fiqh?
– iszlámjog; gyakorlatban alkalmazható törvények; faqīh: iszlámjogász; érthető, de megváltozhat;
– iǧtihād: egyéni erőfeszítés

3. al-Gazálí: A vallástudományok újjáélesztése négy része.
I. Istennek járó kötelezettségek – cibābāt
II. szokások – cādāt
III. az embert elveszejtő dolgok – muhlikāt
IV. az embert megmenekítő dolgok – munǧiyāt

4. al-Gazálí: A vallástudományok újjáélesztése első részének 10 könyve.
I. A vallástudomány – cilm – könyve
II. A hittételek szabályainak könyve
III. A tisztaság tikainak könyve
IV. Az ima titkainak könyve
V. A vallási adó titkainak könyve
VI. A böjtlés titkainak könyve
VII. A zarándoklat titkainak könyve
VIII. A Korán-recitáció előírásainak könyve
IX. A megemlékezések és fohászkodások könyve
X. A litániák időpontok szerinti elrendezésének könyve

5. al-Gazálí: A vallástudományok újjáélesztése második részének 10 könyve.
I. Az étkezési előírások könyve
II. A hásassági előírások könyve
III. A kereset szabályainak könyve
IV. Az előírásszerű és tilos dolgok könyve
V. A különböző embertípusokkal való együttélés és társaság szokásainak könyve
VI. A félrevonulás könyve
VII. Az utazási előírások könyve
VIII. A meghallgatás és elragadtatás könyve
IX. A helyes megparancsolásának és ahelytelen megtiltásának könyve
X. A prófétaság életmódjának és jellemző vonásainak könyve

6. al-Gazálí: A vallástudományok újjáélesztése harmadik részének 10 könyve.
I. A szív csodái magyarázatának könyve
II. A lélek megedzésének könyve
III. A két vágy – falánkság és a kéjvágy – betegségeinek könyve
IV. A nyelv betegségeinek könyve
V. A harag, a gyűlölet és az irigység betegségeinek könyve
VI. A világ megvetésének könyve
VII. A pénz és a fösvénység megvetésének könyve
VIII. A rang és álszentség megvetésének könyve
IX. A fennhéjázás és hiúság megvetésének könyve
X. Az önámítás megvetésének könyve

7. al-Gazálí: A vallástudományok újjáélesztése negyedik részének 10 könyve.
I. A bűnbánat könyve
II. A türelem és a hála könyve
III. A félelem és remény könyve
IV. A szegénység és lemondás könyve
V. Az isteni egység és bizalom könyve
VI. A szerelem, a vágy, bizalmasság és megelégedés könyve
VII. A szándék, igazmondás és őszinteség könyve
VIII. A szemlélődés és önvizsgálat könyve
IX. A tűnődés könyve
X. A halálról való megemlékezés könyve

8. Ibn Hazm: A hagyományokkal felékesített könyv tartalmának főbb témái.
I. isteni egység, tisztaság
II. ima
III. vallási buzgalom
IV. vallási adó, böjt
V. zarándoklat, szent háború
VI. áldozatok, étkezési szokások, fogadalmak, pénzügyletek
VII. további kereskedelmi ügyletek – szerződés, földművelés, jótállás, lelenc gyerek
VIII. bírósági ügyek – rabszolgafelszabadítás, örökség, bíráskodás, tanúskodás
IX. házassági ügyek – házasság, válás
X. egyéb családi ügyek – időszakos házasság, vérbosszú
XI. egyéb családi ügyek – vérdíj
XII. főbűnök

9. Az iszlám törvényének (šaríca) a kialakulása.
– Abū Ḥanīfa (megh. 767)  hanafita – Törökország (Eu. is), Közép-Ázsia
– Mālik b. Anas (megh. 795)  málikita – Magreb, Spanyolország
– Aš-Šāficí (megh. 819)  safiita – Egyiptom
– Aḥmad b. Ḥanbal (megh. 855)  hanbalita – Szaúd-Arábia

10. Törvény és jog az abbászida kor elején.
– egysége alapon nyugvó jogi normák
– moralista és kegyes normák egységes rendszere
– az iszlámban nincs kollektív felelősség

11. Egy šaríca jogi döntés (fatwa) levezetése.
– ld. 14 old. (táblázat)

12. A jogtudomány imámjai.
– ld. 18. old (táblázat)

13. Mi az uṣūl al-fiqh?
– a jog gyökerei; elméleti jogtudomány
– – Aš-Šāficí (megh. 819) nevéhez fűződik

14. Mit tartalmaz aš-Šáficí: Risála (Levél) c. Műve?
– a Korán világosságáról – bayān
– a jogi ismeretek szükségessége
– a Korán egyes verseinek érvénytelenítése – nash

15. Mi a bayān (világos beszéd)?
– világos, könnyen érthető beszéd, a Korán szavainak érthetővé tétele
– gyűjtőfőnév; közös jelentés: világos beszéd azok számára, akik számára a Korán ki lett nyilatkoztatva
– fajtái:
I. vallási kötelezettségek (az öt pillér), erkölcstelen cselekedetek (nyilvánvaló és rejtett)
II. egyértelmű kötelezettségek, amelyek végrehajtását a Próféta nyelvén közölte
III. a Próféta által meghonosított szokások, de nincsenek rá pontos Korán-beli utasítások
IV. iǧtihād: egyéni erőfeszítés; Isten ezzel próbára teszi engedelmességünket

16. A bayān első fajtája.
– kis zarándoklat – cumra
– ha csak ezt végzi el, akkor vagy ajándékot ad, vagy böjtöl 3 meg 7 napot;
– ez világos és egyértelmű utasítás
– vagy egyszerűen csak közölni akarta, hogy 3+7=1o

17. A bayān második fajtája.
– rituális tisztaság az ima alatt: előtte mosakodás, amit meg kell különböztetni a kövel való tisztálkodástól és a tisztátalanság alóli tisztálkodástól
– legalább egyszer, de legjobb háromszor
– a törvényes előírás egy; a háromszori szabadon választható
– a szunna pontosít: 3 kőre van szükség a tisztításhoz – istinǧa’
– a bokát és a térdet is bele kell venni, mert a Korán nem világos, hogy ez beletartozik-e; Mohamed azt mondta, hogy addig;

18. A bayān harmadik fajtája.
– Isten a Prófétával határoztatta meg az ima időpontjait, a vallási adó mennyiségét, a nagy zarándoklat és a kis zarándoklat elvégzéseinek körülményeit

19. A bayān negyedik fajtája.
– olyan szunnák, amik nincsenek benne a Könyvben
– de mivel Isten megparancsolta, hogy a Prófétának engedelmeskedni kell, ezek is kötelező érvényűek

20. A bayān ötödik fajtája.
– olyan kérdések, amiket iğtihād: egyéni erőfeszítés alapján kell eldönteni; pl. az imairány, amikor nem látszik a Mecset; Allah csak annyit mond, hogy bárhol is vagytok, fordítsátok az arcotokat annak az irányába; K2, 15o
– vadállat ölése a zarándoklat alatt – ugyanolyan állatot kell a Mecsetnek ajándékozni; de azt, hogy melyik ugyanolyan, mint a megölt vad, iğtihād: egyéni erőfeszítés alapján lehet eldönteni
– qiyās: analógia; az az érvelési módszer, amelynek segítségével jeleket, bizonyítékokat keresünk párhuzamos, megfelelő helyekre a Koránból és a szunnából (ha valami úgy hápog, mint egy kacsa, úgy megy, mint egy kacsa, és úgy néz ki, mint egy kacsa, akkor az kacsa. a szerk.)
– az analógiának megfelelésen, párhuzamos helyeken kell alapulnia;
– két feltétel: Isten vagy próféta egyértelműen megtiltott valamit, vagy megengedett; ha ez hasonlít a mi esetünkhoz, akkor meg kell tiltani vagy meg kell engedni
– ha nincs egyértelmű analógia, akkor azt kell alkalmazni, ami a legközelebb esik hozzá
– a jogi tudás két fajtája: qiyās: analógia; ihtilāf: nézeteltérés;
– Isten könyvének tudása:
I. Isten egész könyve arabul lett kinyilatkoztatva
II. egyes részei érvénytelenítik más részeit
III. kinyilatkoztatta a hívők kötelességeit
IV. Isten Prófétájának helye
V. mit akar Isten a parancsolatokkal és kikre érvényesek
VI. hogyan kell engedelmeskedni és elkerülni a hanyagságot
VII. hogyan kell olyan cselekedeteket végrehajtani, amikkel el lehet nyerni Isten kegyét

Reklámok

One thought on “Saria-tételek 1-2o

Add yours

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com ingyenes honlap vagy saját honlap létrehozása.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: