Iszlám tudománytörténet-tételek

1. Mi a saría?
2. Mi a fiqh?
3. al-G‍azálí: A vallástudományok újjáélesztése négy része.
4.al-G‍azálí: A vallástudományok újjáélesztése első részének 10 könyve.
5.al-G‍azálí: A vallástudományok újjáélesztése második részének 10 könyve.
6.al-G‍azálí: A vallástudományok újjáélesztése harmadik részének 10 könyve.
7.al-G‍azálí: A vallástudományok újjáélesztése negyedik részének 10 könyve.
8. Ibn Hazm: A hagyományokkal felékesített könyv tartalmának főbb témái.
9.Az iszlám törvényének (šaríca) a kialakulása.
10.Törvény és jog az abbászida kor elején.
11.Egy šaríca jogi döntés (fatwa) levezetése.
12.A jogtudomány imámjai.
13.Mi az usul al-fiqh?
14.Mit tartalmaz aš-Šáficí: Risála (Levél) c. Műve?
15.Mi a bayán (világos beszéd)?
16.A bayán első fajtája.
17.A bayán második fajtája.
18.A bayán harmadik fajtája.
19.A bayán negyedik fajtája.
20,A bayán ötödik fajtája.
21.Mennyire kell ismerni az iszlámjogot (fiqh)?
22.Az isteni törvény érvénytelenítése (nash).
23.Mit értünk ‘szövegek’ alatt?
24.Az érvénytelenítő és az érvénytelenített (a Korán és a sunna alapján)
25.Mi a sunna?
26.Érvénytelenítő és érvénytelenített Korán vers a sunna és a közmegegyezés (idzsmác) alapján.
27.Melyik az az öt iszlámjogi iskola, amelyről könyvünkben szó esik?
28.A záhirita’ kifejezés értelmezése.
29.A jogi iskolák kialakulása.
30.A jogi vélemény (ra’y).
31.Az analógia alkalmazása a málikita jogi iskolában
32.Az analógia alkalmazása a hanafita jogi iskolában
33.Az analógia alkalmazása a hanbalita jogi iskolában
34.Az analógia alkalmazása a sáfiita jogi iskolában
35.Az analógia alkalmazása a záhirita jogi iskolában
36.Mi a vallásjogi döntés (fatwa)?
37.Ki volt Ibn Hanbal?
38.Milyen kategória alá tartozik a házasság az iszlámban?
39.Milyen az ideális házasság?
40.A gyám (walí) szerepe.
41.A mutca (élvezeti, vagy időszakos házasság).
42.Az egyenrangúság (kafá’a) elve.
43.Jegyajándék,(mahr).
44.Tiltott nemi és házassági kapcsolatok vérrokonság alapján.
45.Tiltott nemi és házassági kapcsolatok szoptatás következtében.
46.Házassági tanúskodás.
47.Mi a válás (taláq) alapja az iszlámban?
48.A válás követelményei.
49.A válás elfogadott fajtái.
50.Lehet-e álomban elválni?
51.Lehet-e elválni ‘Ha Isten is úgy akarja’ formulával?
52.Mi a háromszori válás lényege?
53.Hogyan lehet újra elvenni a háromszori válással elvált nőt?
54.Mi a helyzet a jegyajándékkal válás esetén?
55.Mi történik elhálás előtti válás esetén?
56.Mikor örökölhet az elvált feleség?
57. Számit-e a halálos beteg férfi válása?
58.A zihár esküvel történő válás.
59.Az ílá’ átok.
60.A licán átokkal történő válás.
61.A tahyír válás.
62.A hulc válás.
63.Jog és hagyomány viszonya.
64.Az első jogtudományi mű: Málik: Muwatta’ c. munkája.
66. A hadisz tudomány főműve: al-Buhárí: Szahíh.
67.A kávéivás elterjedése.
68.Kisérlet a kávé betiltására Mekkában.
69.Bor és kávé összefüggésének az alapja az iszlámjogban.
70.A borivás tilalm az iszlámban min alapszik?
71.Különböző Korán helyek a borivásról: I.
72.Különböző Korán helyek a borivásról: II.
73.Különböző Korán helyek a borivásról: III.
74.Különböző Korán helyek a borivásról: IV.
75.A borivás jogi megítélésének két bizonyítéka.
76.Kávé, `kávémámor’ és részegség.
77.A bírói tiszt jelentősége.
78.A bíró (qádi) kinevezésének kritériumai.
79.Mit jelent a férfi lét?
80.Mit jelent az igazságosság_
81.Miért nem lehet nem muszlim biró?
82.Mit kell ismernie a birónak?
83.Mi jellemzi az igazságszolgáltatást a középkori iszlámban általában?
84.Az ítélkezés fórumai a XI. sz.-i szeldzsuk uralom alatt.
85.A szeldzsuk kori bíráskodás jellegzetességei.
86.A katonai kormányzók bíráskodása.
87.A büntetés kiszabás színhelyei a syeldzsuk korban.
88.Büntetés magánterületen.
89.A magánterületen végrehajtott büntetés logikája.
90.Ítéletek az uralkodó bírósága előtt a szeldzsuk korban.
91.Nyilvános büntetések a szeldzsuk korban.
92.A jogsértések orvoslása: mazálim bíróság.
93.A politikai ideológia (siyása).
94.A bíró által hozott büntetőítéletek .
95.Közigazgatási bíráskodás iszlámjogi segédlettel modellje.
96.Az ománi bíráskodás hagyományos formái.
97.A marokkói iszlámjogi bíráskodásról.
98.Jog és kultúra: az analógia vonzereje
99.Az iszlámjogi bíró működése
100.A tárgyalóterem
101.Néhány eset leírása.
102.A qádi viselkedése és szerepe.
103.Hogyan kérdez és dönt a qádi?
106.A piac szabályai a bíróság előtt
105.A kulturális környezet érvényesülése a jogban
106.Hagyomány és modernség a törvényben.
107. Mi az újitás?
108.Milyen két fajtája van azújitásnak?
109.Mit jelent az iszláh szó eredetileg a Koránban?
110.Milyen értelmet kapott az iszláh a XIX. században?
111.Mi a különbség a szúfi és az ortodox iszláh között?
112.Mit kell tennie egy szúfinak al-Gazáli szerint ha reformot akar?
113.Mit jelent a helyes megparancsolása elv?
114.Ki volt a ‚reform’ kifejezés első használója az iszlámban?
115.Mit tud Ibn Taymiyya-ról?
116.Ki volt Zarrúq?
117.Mit állít Zarrúq modern magyarázója?
118.Valójában mit értett Zarrúq megújításon?
119.Mit tud Ibn Adzsíba-ról?

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Működteti a WordPress.com.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: