Zoroasztrianizmus

Zoroasztrizmus – Jeremiás Éva – 2oo8. nov. 2o

– elnevezések: zoroasztrianizmus, zoroasztrizmus, Mazda-hívők, párszizmus (hindi elnevezés, párszi – perzsa), átasparaszt (mai perzsa nyelven tűzimádó, gúnynév), zardosti, zartosti (mai perzsa önelnevezésük)
– Deste Lút, Deste Kevír – kősivatag, fennsík – Irán; A Kaszpi-tengertől délre
– Kermánba és Jazdba tömörítették őket a IX. sz. elején, az iszlám üldözés miatt
– időbeosztásuk: három hétig dolgoznak, egy hétig az egész közösség pihen
– kanát: iráni halmok; ezek teszik lehetővé, hogy komoly kulturális élet volt, gyümölcsöskertekkel
– paradeizosz (perzsa): fallal körülvett
– nincs víz, de nedves a föld; a hegyek lábánál leáastak, a föld nedvességét a föld alatt elvezették 15o-2oo km-re; tisztítókutak a kanátok
– széltorony – badghír – házak tetején; alatta vízmedence; a levegőt lehűtik, és a szobákban kellemesen hűvös lesz

1. a kezdetek
– 25oo éve kb.
– Zarathustra (s-sel ejtik) a Próféta, Zoroaszter
– legkorábbi forrás Platón Alkibiadász-dialógusában
– iráni vallás
– az iráni nyelvek közül a perzsa a legjelentősebb
– egy Mitanni szerzdődésben (Kr. e. 2. ée) előfordul Mithra neve (az adott szó, barátság, szerződés istene)
– Mithrász-kultusz: gnosztivizmus-kori kisíázsiai vallás (Mo.-n is vannak ennek nyomai, Zilah)
– mithraeium – mithra-szentély
– a Rókus-korház temploma feltehetően M-szentély
– San Clemente Rómában, legalsó szinten a legnagyobb ma ismert mithraeium
– a források nem beszélnek Z. életéről, és tanításáról
– hozzá kapcsolhatóak az Aveszta legrégebbi részei
– ezek himnuszok, a szászánida korban kanonizálva kerülnek az Avesztába
– a védikus korral kb. egy idejű, vagy korábbi szövegek, de nehéz megfejteni, mert iráni nyelven íródtak, aminek nincs kontroll-nyelve
– az indoeurópai nyelvcsalád legkorábbi szövegei
– csak a szanszkrit és a későbbi iráni nyelvek segítségével lehet valamiket kihámozni belőle
– nagyon fogalmi nyelvezete van a himnuszoknak
– 16 magánhangzójel van
– kétfée forrás alapján érvelhetünk Zoroaszter életéről és működéséről, ezek hipotázisek, bizonyítani nem lehet
– hagyományosan Z. működése az akhaimenida birodalom korára tehető(Kr. e. 6-5, Nagy Kürosz-Nagy Sándor); területe a mai Irán, és ék., Turmenisztán, Kazahsztán, Tádzsikisztán, Afganisztán; Oxus folyó, az Amudarja, Trans-Oxánia (Oxuson túli); Hvorezmia, Szogdia – keleti-perzsa dialektusok
– az Aveszta legrégebbi szövegei keleti iráni nyelven íródtak
– az másik elmélet szerint Baktria területére teszik, és 1ooo évvel korábbra
– 948-ban görög nyelvű feliratok Afganisztánban – batkrio-görög királyság nyomai
– a baktriai feliratok új középiráni nyelvet jelentenek; a szovjet invázió során egy részük a napalm miatt leégett
– háromfajta tűz, amely a három kasztot jelzi: papi, katonai, kézművesek

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Működteti a WordPress.com.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: