zoroasztrianizmus – TEszti jegyzete

ZOROASZTRIANIZMUS

1. Zarathustra élete és kora (hipotézisek)
– A vallás forrásai (Aveszta) sem a prófétáról, sem népéről nem közölnek pontos adatokat. (pl.: lakóhely, történet, nyelv)
– kisszámú ókori utalás pl.: görög-latin források: Plutarkhosz, Plinius
– Szaszanida kortól (3-4.sz) datálható, legendás elemekkel átszőtt források
– tudományos viták
– i.e. 1400- 1200 (1000?, 600?)
– vagy: i.e. 7-6. század (ez megegyezik nagyrészt a görög és a középperzsa nyelvű hagyoánnyal
– Ma elfogadott: i.e. 2. évezred 2. fele
– Működése K-Irán, az ókori Baktria területére lokalizálható.

1) Az Aveszta részei:
– Aveszta: ’dicséret’ / ’parancs, utasítás’
– A zoroasztriánusok legrégebbi, különböző időben és helyen keletkezett szent könyveinek összefoglaló neve, melynek legrégebbi részeit (gáthák) magának a prófétának tulajdonítják.
– 7 részből áll:
I) JASZNA ’ima, fohász’
– 72 rész, 17 gátha
II) VISZP(E)RAD ’ima valamennyi szent patrónushoz’
– 24 rész
– liturgikus szöveggyűjtemény
III) KHURDA AVESZTA ’Kis Aveszta’
– A hívől napi imaliturgiájához összeállított modern imakönyv (jasznarészletek, áldások, stb.)
– A 19. sz-tól kezdve használják kisebb-nagyobb változtatásokkal, bővítésekkel Indiában, Iránban.
IV) JAST ’himnusz’
– 21, a fő istenségekhez
– a gáthák mellett a legfontosabbak
V) VENDIDÁD ’démonok elleni törvények’
– 22 fejezet
– prózai szövegek a párthus (?!) korból
– purifikációs előírások a gonosz erők elleni harchoz
VI) NAGY AVESZTA
– A Szaszanidák alatt összeállított kánon
– 21 könyv (naszk)
– Aveszta szövegei kiegészítve pl. Zarathusta legendás életrajza
– iszlám, török, mongol hódítások – pusztulás – Dénkard : Pahlavi könyv
VII) ZAND ’magyarázat’
– középperzsa (pahlavi)

2) Mikor volt államvallás a ~?
– 3. század

3) Egyistenhívő vallás-e a ~?
– Zoroaszter vallása egyistenhívő vallás felé mutat. A monoteisztikus szándék megvan, de ez a politeista környezetben nem valósult meg teljes mértékben.
– Néhány istenalak kiemelése, a pantheon élére állítása (Ahurák védik a rendet, legfőbb: Ahura Mazda
– Más hangsúly: iráni források, indiai források)

4) Az Aveszta-filológia főbb kérdései
(filológia itt: forráskutatás, szövegelemzés)
– autentikusság (hitelesség)
– folytonosság
– tanítás
– „hagyományos iskola” /Spiegel/
– középperzsa, szaszanida hagyományra támaszkodik
– „védikus iskola” /Geldner/
– etimológiai megközelítés
– ma: Ezekkel együtt fontos a helyi hagyomány, a mai vallásgyakorlat, mely a lényeges kérdésekben (a próféta alakja, elődei, utódai; tanítás elemei stb.) folytonosságot mutat.

forrás: gépeskönyv, + órai jegyzetem

Advertisements