Buddha és a buddhizmus

2008. október 6. – Buddha és a buddhizmus

– Buddha: megvilágosodott;
– sákja törzs királyának fia, trónörökös; Nepál ma; Lummini, Ruminvei
– sziddhárta: beteljesedett célunk; nemzetség: gautama
– jóslat: a gyerek karrier előtt áll, vagy világi hódító, vagy szent ember
– szent embernek azért megy valaki, mert észreveszi, hogy a világ tökéletlen; ezért sziddhártát tökéletes környezetben nevelte; istenek jelei: aggastyán; beteg ember; temetési menet; szent ember; kiszökik a palotából, majd a kocsisával ruhát cserélve elindul a megvilágosodást keresni;
– két különböző erdei professzornál folytat tanulmányokat; Aráda Kálámánál, és …..-nál (szánkhja és jóga); a második mestertől öt tanítvánnyal együtt távozik; négy éven át kísérletezik; aszketikus tendenciákat fokozza a végletekig; „amikor a hasamat tapogattam, a csigolyáimat érintettem” – az aszkézis nem hozza el a kívánt eredményt, tehát nem ez a jó út; abbahagyta a brutális aszkézist, ezért a tanítványai csalódnak benne, és otthagyják; ezután éri el a szam buddhit, a teljes felébredést; a megvilágosodásával végetért a számszárá, elérte a nirvánát (a tűz kilobbanását); karma: a cselekedetek törvénye;
– „fárasztó dolog tanítani, és az emberek szemét por fedi” – drahmá felkeresi, és meggyőzi, hogy van néhány ember, akit érdemes tanítani; megkeresi a volt szerzetestársait Benáresz mellett, Száánát faluban; Iszipatana vadasparkban; arhat (méltó): aki nem önerőből, hanem a buddhizmus hatására éri el a nirvánát; ez fontos és alapvető szövege a buddhizmusnak: Benáreszi beszéd v. prédikáció, A tan kerekének megforgatása – valamiféle buddhista kiskáté
– ötven évet tanít
– utolsó beszéde: mahá parinippána szutta (a teljes ellobbanásról szóló tanító beszé) – a buddha utolsó három hónapja; a összetett dolgok múlandók, törekedjetek szakadatlanul; a belső késztetések leküzdhetők, ha nem tévelyegtek, célba értek;
– megtagadja, hogya tisztségét örökül hagyja bárkire; nem volt a szerzetesek főnöke; nem érzi, hogy ő rendelkezhetik a szerzetesek közösségéről, és erről nem rendelkezik; eredeti formájáan demokratikus, vezető nélkül; kis szerzetesi közösség, max. harminc fő;
– a nagy elágazásai közül a legismertebb: északi (€mahájáná, nagy út, nagy jármű), déli (hinájáná, nyomor) – théravádinok (az idősek szavát övetők – így nevezik ők magukat, ez hagyományőrzőbb)
– É: Tibet, Kína, Korea, Japán
– D: ind kultúrkör peremvidéke, Ceylon, Thaiföld, Burma
– páli nyelv: nem a buddha eredeti nyelve; egyes hagyomány szerint ez volt az eredeti; de mágadhiül beszélt; kelet-ind nyelvj.
– északi: szanszkrit szövegeket, illetv saját nyelv;
– indiai eredetű világvallás, ami Indiából kiszorult, XX.- kaszton kívüliek szabadságharcához szolgált;
– a buddhizmus a legsokarcúb vallás; szent helyek, szent emberek, rítusok formája; egyglobális szimbólum: ülő buddha
– a felszíni eltérés ellenére mély és lényeges tartalmi egység: antropológia, hozzáállás; attitűd, etika, hangulat; a tan lényege buddháa megy vissza; nem volt intézményrendszer, a tanítás olyan erős és igaz, hogy mégis megmarad;
– csimágati: középút; két szélsőség között: világi élvezetek, aszkézis között
– szerzetssség: szenvedelmes, nem árja, és nem haszonhoz kötött (nem vezet célhoz)
– az aszkézis ebben az időben a szentséghez vezető út
– világi élvezetek: a célközönség a szerzetesség, nem az áltolános értelemben vett világi életre gondol; valszeg a tantrára gondol; tantra: világfolyamat: férfi és női princípium folyamatos egyesülése; balkezes vámácsári tantra: az áldozat legmagasabb formája a rituálisan szabályozott szeretkezés
– a nyolctagú ösvény nem lépcsőfok, hanem párhuzamosan gyakorlandó, a sorrend mégis fontos, bár az előző lépcsőt nem elhagyjuk, hanem magunkkal visszük
– nem a hitből elfogadott gyakorlat; helyes nézetekkel kezdődik; ha eljutott egy felismerésre, elkezdi gyakorloni; utána etika;
– a beszédünk legyen olyan, hogy jóból ered és jót eredményez; lényegében hallgat, kivéve, ha van jó oka: ez az ok a tanítás
– buddhizmus: belső csend kell; a szerzetesi életmód az emberi gyarlóságról szól: hibákat követ el, ha alkalmat ad rá; el kell kerülni az alkalmakat
– a szerzetes nem vesz részt a világi életben
– helyes beszéd a hallgatást jelenti
– egy szerzetes csak elfogadhat (magának nem vehet el semmit, még egy vadörtét sem)
– szándék-etika: annak lesz gyümölcse, amit prólálok tenni – a jó szándék a fontos
– a tudatosság megalapozása a legfontosabb bevezető gyakorlat
– a lélekzetre való figyelés, minden egyebet kizárunk a tuatunkból és a lélegzésre koncentrálunk
– a helyes belátás: a négy nemes igazság
– minden szenvedés, ami a léthez köt – eztmindg akkor eséli el, amikor valaki nagyon szenved; ez tkp. vigasztalás
– filozófiai állapot – beletartottság a semmibe (Heidegger)
– ebben a kultúrkörben nem olyan nagy gond a meghalás
– oksági kezelés: megpróbálja megtalálni a szenvedés okát, ezt a Szomj; a szenvedés nem azért van, mert a világ gonosz (a világ mindegy);a jó és rossz az emberi értékeléstől függ; a világban értékmentes tények vannak csak, a szenvedés bell van; nem a külső okokat kell megkeresni;
– nem vágy, hanem a szomj metafora; kínzó szomjúság
– attitűd: mettá – baráti szeretet; mudittá – örvendezés a világ dolgai felett; knyörlet, vagy részvét; upekhá – nyugodd távolságtartás
– tels szenvedélymentesség révén
– rága: szerelmi szenvedély, dühöngő szenvedély
– a buddhizmust nem érdeklik az istenek, lehet valak buddhista és keresztény
– minden inszubsztanciális; nincs semmi olyan lényeg, ami megmarad, csak múlandó dolgok vannak, a stabil jelenségek is múlandók, semminek a mélyén nemtalálunk szubsztanciát
– éntelenség – nincs átman; hogy lehet lélek nélkül lélekvándorolni? materiális összetartója az emberi valóságnak

Reklámok

2 thoughts on “Buddha és a buddhizmus

Add yours

  1. Eggyé válni a létezésben ezt adja Buddha nekem tudatos rezgő világ kitárulása, ha figyeled az eseményeket, amiket te idéztél elő „a tudatos véletlenek segítségével”.

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Működteti a WordPress.com.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: