A szánkhja

– szánkhja káriká:
– a hagyomány szerint Buddha járt szánkhja iskolába, mielőtt megalapította a vallását
– Indián belüli legbefolyásosabb rendszer a védanta, ez kevébé befolyásos
– isz. fordulóján legalább olyan jelentős, mint a védanta, nagy hatást gyakorolt az ind filozófiára
– szánkhja volt a domináns, ezt tekintették alapnak, pl. a világi tudományokban is
– nagy és komplex rendszer
– a szent szövegeket szóban tanulták; amikor a szánkhja-káriká születik, sokkal fontosabb, mint az írásbeli hagyomány
– azzal a céllal, hogy az orális tradícióban memorizálják; erre rá lehet építeni az egész orális ismeretrendszert;
– klasszikus szútra-alkotó korszak végén születik; a szútra próza, ez pedig vers;
– erősödik az írásbeli hagyomány és kommentárirodalom
– kiemelkedően mély természetfilozófia: hogyan tapasztaljuk a világot, és ez hogyan működik
– tartalmaz metafizikát
– újjászületés; megváltás az újjászületésből; számszárá; minden ind rendszer meg akarja mutatni a kivetező utat
– nincs egységes terminológiája a megszadulásnak; nirváná: kilobbanás (buddhizmus); móksa – megszabadulás (védanta); kaivalja – egyedülvalóság, magány (szánkhja)
– dualista: anyagi (természet – prakriti, 1 db. ) – szellemi (személy, lélek – purusa, rengeteg)
– archaikus dualista világkép folytatása: férfi és női principum kölcsönhatása
– a vallások szempontjából meghatározó a társadalmi struktúra és alapfoglalkozás
– az európai tradicó nomadizáló pásztortradícióhoz kötődik – férfiközpontú világ; a vallás alapvetően ezekre a kérdésekre kell választ adjon, ezért a vallás is férfiközpontú
– férfiistenek, harcosak, a király mindenképp harcos, főfegyvere a villám (görög örökség), zsidó viharisten, az isteneket olyan módon tisztelik, ahogy egy erősebb férfit tisztelnék: alkohol- és húsáldozat; hajlaosak églakóként elképzelni az isteneket: a szél, nap, villám – fent van; a tűz lángja felviszi az égbe az áldozatot; himnuszok
– földműves civilizáció: más típ. probl. kihajt-e a mag, mennyi lesz a termés, a földművelés női munka, a vallás lapvetően ezzel kapcsolatos kérdésekel foglalkozik; ciklikus időszemlélet, a föld termékenysége amonizál minden egyéb termékenységével hatóerőt, tulajdonságot állít középpontba; ez sokkal közelebb van, mint az ég; jóval absztraktabb és univerzálisabb
– megváltozik a világszemlélet, ha a földművelésbe bekerülnek a férfiak – állatos földművelés
– termékeny föld, női prinípium – a termékenyítő férfi princípium; mag, paraszt, eső, dualitás, az ő aktivitása indítja el a női princípium aktivitását
– a hímnemű fontosabbá válik, mert a búzamagból búzamag lesz
– a természet nőnemű, és hozzátartozó sok kis férfiprincípium, személy, purusa, férfi
– az aktivitás, az erő, cselekvőképesség mind a női oldalon áll; purusa: változásra képtelen princípium
– ha a lélek teljesen passzív, nincs hatása az anyagra, akkor a világ tökéletesen működik a lélek nélkül, a szánkhjából lehetne materializmus gyártani
– a buddhizmus szerint nincs lélek (szánkhja hatás???)
– antropológia – anyagi teória a tudatról; nem egységként kezeli a tudatot;
– perifériás rész: érzékek, érzékelő képesség, tudati képesség, ingerek;
– manasz – fordítás, elme, a periféria és a központ közötti kapcsolatot biztosító rész, koherens, képpé rendezett tapasztalataink vannak, ez a rész rendezi rendszerré; a látvány értelmezése, a látványvilág tárgyaká tagolása; különböző ingerek egységbe rendezése; az akaratom érvényesítése az ingerek felett; cselekvési impulzusok
– budhi, értelem, intekkeltus – a fogalmilag értelmezett világ, hipotézisalkotás helye, szándék, akarás
– ahankára, éncsináló, énazonosítás – mitől tekintem önmagamat egységesnek; anyagilag érintkezünk a világgal: belégzés, kilégzés, evés, szarás; én és nemén; nem tudatos dolog, gaia és nem gaia, közös tudat
– purusa, személy, lélek, tudat, tudatosság – ez nem egy bizonyos tárgyas tudat (ld. Karl Jaspers), hanem általános ételemben vett tudatosság
– linga: manasz, budhi, ahankára – férfi nemi szerv megnevezése is, ez vesz részt a lélekvándorlásban; kvázi anyagi entitás vándorol; finom anyagi entitás; a világ összes élőlényének hasonló a struktúrája, csak eltérő a fejlettségi szintje; szolidaritás kérdése;
– karma: morális típusú törvény; olyan további sorsa lesz egy lénynek, amilyen cselekvéseket hajt végre; érdemei szerint részesül jó-, vagy rossz sorsban, automatizmus
– prakriti: hármas aspektus, guna: erény, minőség, tulajdonság; ezek:
– tamasz: sötétség; tehetetlenség, súly, tömeg, ostobaság, változásra képtelenség, félelem, tudattalan
– radzsasz: orr; mozgás, energia, változás; , krativitás, dühöngé, tudat
– szattva: létezőség, valóság, fény, értelem, rendezettség, információ, jóság, felettes én
– ezek nem önálló szubsztanciák, a 3 guna elmélete mindenhova beszivárgott
– metafizika: prakriti és purusa dualizmusa
– az anyag felelős mindenért; a purusa egy dolgot ad hozzá: a purusa tesz különbséget az ember és az android között (Asimov)
– emergencia és epifenomén (materialisták lélekmeghatárzásai); a tudatot nem lehet a mikrofizikával megmagyarázni;
– mit keres a purusa a prakriti környékén? olyan, mint egy szemtanú, nem cselekszik, de hat rá az anyag egy kis része; kettős kapcs: purusa, mint anyag azonosul egy adott fizikai testtel; a természet egy része ehhez a purusához kötődik; miért és hogyan ál akpcsolatban a két egymástól teljesen különböző princípium? erre a szánkhja válasza az, hogy a természet valami miatt alkalmazkodik, a purusa belefeledkezik
– amikor a linga eléggé sokat vádorol és a purusa elfárad, találkozik a szánkhjával, meditációs praxis, lehasítom magamról a világot, kívülről befelé; ha ténylegesen elválasztom magam a prakrititől, akkor megszabadul, onnan kaivalja, nincs többé kapcsolata az anyagi világgal, és a többi purusával sem

Reklámok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

Működteti a WordPress.com.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: