iszlám tudománytörténet 1.

Iszlám tudománytörténet – Iványi

– Saría
– Gazáli 1111
– saría: Isten által meghatározott út, amin járni kell, nem jog; az iszlám jog azzal foglalkozik, hogy meghatározza, mi a saría; Muhammad által
– vallásjog, ami az egész élet területére kiterjed, nincs
– könyve logikusan felépített erkölcsileg bemutatott jog

1. első negyed – vallásgyakorlás
– tudomány: hagyomány a Prófétára visszamenőleg; az, aki vallásokkal foglalkozik
– Tudás könyve
– Tanok könyve
– Tisztaság könyvei
– Ima titkai
– Vallás titkai
– Böjt tikai
– Zarándoklat könyvei
– A recitáció könyvei
– Egyéni imák, litániák könyve (€iszlámban kétféle ima: közösségi, egyéni; a közösségi többet ér)
– Különbözö időben felhasznált imák könyve

2. második negyed – szokásjog
– első: étkezési szokások
– kettő: házassági szokások
– három: szerzési szokások
– négy: mi az, ami kötelező, és mi az, ami tilos
– öt: hogyan kel a külnböző emberekkel együtt élni; hogyan kell elkülönülni; szerződések
– hat: utazási szokások
– hét: szertartások
– nyolc: a helyes megparancsolása, a helytelen megtiltása (a másik emberrel szemben); beleavatkozni más magánéletébe
– kilenc: hogyan kell helyesen élni a prófétai erkölcsök szerint
(itt hiányzik valami)

3. harmadik negyed – a lélekben pusztító betegségek
– a szív csodájának magyarázata
– a lélek edzése
– a kétjvágy betegségeiről szóló könyv; has és szeméremtest vágyainak visszaszorítása
– a nyelv betegségei, az iszmál szigoran ítéli meg a haragot, a gyűlöletet és az irígységet
– az evilág elítélése, világi bűnök ellen
– a pénz és a fösvénység elítélése (a fösvénység a legcsúnyább bűn, a bőkéezűség a legnagyobb erény)
– a nagyképűség és a rang elítélése
– a mások után való vágyakozás elítélése

4. negyedik negyed – amik megmentik a lelket (ez már a misztika területe)
– tauba – bűnbánat
– türelem, köszönet
– félelem, reménység
– szegénység, önmegtartóztatás
– isteni egység és Istenre való hagyatkozás könyve
– szeretet, vágyakozás, barátság és megelégedés
– szándék, őszinteség és igazmondás
– lelki ellenőrzés és számvetés
– meditáció

– a kormányzás nem vallási kérdés, a vallásjog nem beszél az uralkodásról; a saría nem rendelkezik az uralkodási technikákról, nemzetközi viszonyokról, viszonyulásokról
– a vallásjog kifejti, mit tartalmaz a saría
– Isten teremt, Mohamed közöl, mindkettő saría
– a jog másik forrása a prófétára vsszamenő hagyományok
– mufti: vallási véleményező, de nem dönt
– a mufti véleménye (fetva) precedensértékű a vallási szokásjog számára
– nem hozhat döntéseket, de a véleményezése után a vallási közösségeknek nincs joga ellenezni
– Rushdie ellen fetva: vallástalan, megölhető; ez nem ítélet, hanem véleményezés, felhatalmazás; nem kötelező figyelembe venni;
– kada: ítélet; ez más jogi kategória

Reklámok

One thought on “iszlám tudománytörténet 1.

Add yours

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Google+ kép

Hozzászólhat a Google+ felhasználói fiók használatával. Kilépés / Módosítás )

Kapcsolódás: %s

WordPress.com ingyenes honlap vagy saját honlap létrehozása.

Fel ↑

%d blogger ezt kedveli: